Våra pass

Våra pass och instruktörer/passvärdar

Camilla & Milla

 

GympaMedel

Motionspass till blandad musik där rörlighet, smidighet, styrke- och konditionsträning ingår.

GympaMedel är en allsidig och effektiv träningsform för hela kroppen. Här hittar du din kondition, rörlighet och styrka till enkel och rolig koreografi. Vi använder kroppen som belastning och utmanar stabilitet och koordination. Härligt blandad musik leder och hjälper dig genom passet.

 

Instruktörer:

Måndag: Milla "Minns ni rocklåten?"

Onsdag: Anne-Lie (jämna veckor)/ Anneli (ojämna veckor)

Lördag: Åse "Manpower"

 

Passvärd: Jonathan

 

AfroMoves

Ett fartfyllt och inspirerande pass där stora enkla rörelser till härliga afrikanska rytmer tränar kondition, styrka och koordination.

 

Instruktörer: Camilla och Milla

 

GympaLätt

Rörelseglädje, lättare styrka och konditionsträning utan hopp till blandad musik.

GympaLätt är för dig som vill ha rörelseglädje, styrka och lättare konditionsträning till blandad musik. Träningen passar alla åldrar och är inte minst lämplig för dig som är nybörjare och vill som vill komma igång med en lugnare start.

 

Instruktör: Milla

Passvärd: Birgitta

 

Crosstraining

Crosstraining är för dig som gillar att träna i friska luften, jobba med både kondition och styrka och träna i grupp. Man tar med sig liggunderlag (för styrketräningen, om det är blött eller kallt) och drickaflaska. Vi håller till i Förlösa motionsspår och springer både i och utanför spåret.

Ett pass innehåller normat följande delmoment: Uppvärmning, tre olika typer av intervaller varvade med två kortare styrketräningsomgångar. Tiden vi håller på varierar. Normalt pågår ett pass 60 - 75 minuter.

 

Exempel på pass

Uppvärmning: Långsam jogg plus uppmjukningsövningar runt spåret (2.2km)

Intervall 1: 30 sek snabba ruscher följt av 30 sek vila, 5 upprepningar. För att alla ska kunna köra efter sin förmåga/ambition och för att hålla ihop gruppen springer vi fram och tillbaka i spåret.

Styrka 1: Ett varv av övningar: Armhävningar, upphopp, situps, mm samt kombinationsövningar (t ex "Burpies")

Intervall 2: Tåget, dvs gruppen formerar sig på rad och springer långsamt efter varandra. Personen längst bak i tåget ruschar om alla tills hela tåget är passerat. Därefter startar nästa person längst bak i tåget.

SÅ rullar det på tills ca halva spåret är avklarat. Normalt hinner varje person med 5-7 ruscher.

Styrka 2: Två varv av övningar: Armhävningar, upphopp, situps, mm samt kombinationsövningar + utfallssteg

Intervall 3: Backryck: Vi joggar till "stora backen" och kör 5 st backryck i ett rullande schema och egen takt.

 

Instruktörer: Bosse och Lasse

 

 

Yoga

Yogarörelser med andningsövningar.

Camilla guidar dig igenom Dynamisk Hathayoga.

Yoga är ett effektivt redskap att skapa balans mellan kropp och sinne. En fysisk träning där du utifrån dig själv leds i rörelse i kombination med andnings- och avslappningsövningar. Du ökar din styrka, smidighet och ditt välbefinnande.

Ta med yogamatta/liggunderlag.

 

Instruktör: Camilla

 

Camilla

Barngymnastik

Målet med vår barngymnastik är att barnen ska hitta glädjen i att röra sig, utveckla sin motorik samt träffa nya kompisar. Våra pass bygger på lekar, hinderbanor, nedvarvning och avslappning.

 

Ledare: Teresa, Michaela, Ebba, Alva, Anna och Ulrika

 

 

 

Utbildning

De instruktörer föreningen har idag är utbildade i olika nivåer inom Svenska Gymnastikförbundets regi, Gymnastikförbundet Sydost samt inom Smålands-idrotten och SISU Idrottsutbildarna (Svensk Idrotts Studie- och Utbildnings-organisation). Föreningen är mån om att våra instruktörer får kontinuerlig fortbildning.

 

Vårterminen 2019:

Startar v.2 (7/1), barngymnastiken startar v.3 (14/1)

 

Intresserad av att bli instruktör/passvärd/ledare?

Hör av dig till info@forlosagoif.se

 

 

Mer information

Se "Kontakta oss"

 

 

Foto: Hanna Christoffersson & Sven Andersson, Kalmar